glasrad_bred

 
... mousserande vin ...ekologiskt julöl ...öl i stora flaskor   ...Systembolaget (igen) Arkiv
Välkommen Aktuella provningar Petrus tycker om... Prova vin Prova öl Prova sprit Kombinera mat & dryck Om oss Grafisk form Nöjda kunder Kontakt

 

…om Systembolaget

 

Jag går av förståeliga skäl ganska ofta på Systembolaget. Ett par dagar före jul skulle jag köpa lite glögg, julöl och champagne till nyårsfirandet. Det var så mycket folk i affären att vi fick köa en liten stund utanför, efter en liten stund vinkades vi dock in av en vakt. Väl inne hittade jag relativt snabbt min glögg, velade en stund bland ölen innan jag bestämde mig för ett par sorter. När det kom till champagne blev det dock svårare, även om jag är dryckesintresserad dricker jag inte mousserande vin så ofta och det hade kommit en mängd nya intressanta sorter. Plötsligt kommer en av butikens anställda fram till och säger:

 

- Svårt att välja? Vad ungefär vill du ha för champagne?

- Jag tror jag vill ha en typisk blanc de blancs svarar jag.

- Vad får den kosta?

- Max 500 kronor.

- Då tycker jag du ska ta den här säger han och plockar fram en champagneflaska för 299:-.

 

Den håller på att ta slut för oss så du ska passa på nu.

Trots att affären var full av folk, såg han min tveksamhet och kom fram och erbjöd sin hjälp. Han rekommenderade dessutom en förhållandevis billig champagne som smakade strålande bra som aperitif på nyårsafton (vid tolvslaget dricker vi alltid något billigt bubbel, då är det inte så noga…).

 

Jag tycker det inträffade visar på en strålande servicevilja kombinerad med en mycket hög kunskapsnivå.

 

Jag var på Systembolaget i går också. Denna gång hade jag med mig ett antal flaskor. Ett öl som det var fel på, troligen någon form av efterjäsning eller annan infektion hade gjort ölet oangenämt syrligt. Jag förklarde problemet och med självklarhet tog man tillbaka flaskan trots att den var köpt i en annan butik. Dessutom hade jag med mig ett antal flaskor vin som jag trodde skulle gå åt under helgerna. Så här i januari är det lite tomt i kassan och jag behövde pengarna till annat. Lika självklart i detta fall, oöppnade flaskor tar man tillbaka utan några problem .

 

Jag vill med de här små januariberättelserna slå ett slag för Systembolaget. Jag har svårt att se att vi skulle få det bättre med slopat monopol. Vissa privata handlare skulle säkert ge nästan lika bra service, men vilken privathandlare skulle rekommendera ett billigare vin än vad kunden efterfrågar och dessutom ett som han ändå blir av med? Att man godkänner reklamationer är väl närmast självklart för all handel, men det är oftast så att man ska vända sig till samma butik där varan är köpt även om det är samma kedja. Det är dessutom inte självklart för oss kunder, av någon anledning, att gå tillbaka med något som inte smakar bra till Systembolaget. Gör det! Smakar vinet eller ölen inte bra, gå tillbaka med den. Andelen reklamationer till Systembolaget är extremt låg.

 The actual more recent path from the replica watches uk racecourse, that created a good elongated oblong having a minor flex inside it, went partially over the seaside as well as partially across the oceanfront hublot replica. This wasn’t till 1959 how the competition had been operate exclusively upon concrete: specifically, in the recently opened up rolex replica sale. This particular breitling replica sale had been created exclusively with regard to racecar motorists, which is why the actual tachymeter size about the bezel is actually considerably bigger than it’s counterparts of all additional fake watches.

Vad var det för champagne, undrar ni.

R & L Legras Grand Cru, Blanc de Blancs (7433)

Det finns faktiskt fortfarande drygt 70 flaskor kvar i landet, så skynda er till Systembolaget!